Extraavisen.no

Innenriks

Amerikanske Bird vil skape trygghet med ny batteriteknologi

Publisert for

, den

Foto: Bird

Onsdag denne uken går fristen ut for aktører som vil operere elsparkesykler i Oslo. Flere av aktørene kniver nå for å få fornyet tillit fra kommunen og tilby sine kjøretøy i hovedstaden. Samtidig sliter flere av konkurrentene med batteribranner. Amerikanske Bird har utviklet batterier som skal skape trygghet for by, brukere og befolkningen.

Jonas Lefebure leder selskapet Bird i Norge. Han er tydelig på at Bird gjør sitt ytterste for å alltid operere sikkert, tilgjengelig og bærekraftig.

– Vi har vært i Oslo siden 2020 og vil gjerne fortsette å tilby vår teknologi til brukerne. For oss er er det helt naturlig å videreføre vår drift i hovedstaden.

Fra tolv til tre aktører

Etter at den borgerlige regjeringen åpnet for elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy i 2019, har elektriske sparkesykler blitt en stadig vanligere del av bybildet.

Nå skal en ny lokal forskrift i Oslo sørge for at kun tre aktører får leie ut til sammen 8.000 sparkesykler. Hvilke aktører dette blir, avgjøres i en anbudskonkurranse. Kontraktene som utdeles etter anbudskonkurranse varer i ett år om gangen.

Foto: Bird

Krevende batteribranner

De siste ukene har andre aktører hatt utfordringer med batteribrann. Senest mandag kom nyheten om brann i et lagerlokale utenfor Bergen i over 100 av Rydes batterier.

– Det er leit å høre om disse brannene. Folk skal føle seg trygge når de bruker et kjøretøy fra Bird. Dessverre får bransjen et dårlig rykte når branner oppstår, sier Lefebure.

Birds batterier er integrerte i kjøretøyene, og er godt utstyrt for å tåle norske forhold med krevende vær.

– Vi er den eneste aktøren som har IP68-sertifiserte batterier. Det betyr for eksempel at hvis vann kommer inn i battericellene, vil våre batterier ha mye større beskyttelsesgrad for at det ikke skapes forhold som gjør det lettere å ta fyr.

IP68-klassifiseringen er et globalt klassifiseringssystem som bestemmer de batteriets egenskaper.

Romfartsingeniører på laget

Bird utvikler kjøretøyene og teknologien selv. Flere av hjernene bak løsningene og produktet har bakgrunn som romfartsingeniører eller er ingeniører fra bilindustrien. Derfor har Bird valgt å sette kravene til seg selv på samme høye nivå som bilindustrien.

– Vi er en aktør innen mikromobilitet, men alt som designes, bygges og testes, gjøres i henhold til standardene man bruker på biler. Det er svært strenge krav, som fører til at sluttproduktet blir bedre for byen og brukeren.

Bird ble etablert i 2017 av Travic VanderZanden. I dag er selskapet til stede i 360 byer, inkludert Oslo, Ålesund, Bergen og Drammen.

Lik Extraavisen.no på Facebook!