Extraavisen.no

Kultur

Bidrar til digitalt løft for friluftslivet

(FRILUFTSLIVET): Rekordmange har startet turene sine i norsk natur på plattformen UT.no. Statskog gir nå 250 000 kroner til å videreutvikle den norske, digitale tjenesten.

Publisert for

, den

På tur i Saltfjellet - Svartisen nasjonalpark Foto: Magnus Beyer Brattli

Den Norske Turistforening (DNT), Friluftsrådenes landsforbund og Statskog har forent krefter rundt den nettbaserte turplanleggeren UT.no. Antall brukere skjøt i været i 2020, og økningen har fortsatt i 2021.

Det er satt av to millioner i statsbudsjett til UT.no. Statskog gir et ekstra bidrag til videreutvikling på 250 000 kroner.

– Millioner av nordmenn planlegger sine friluftsopplevelser på UT.no. Å ha Statskog med på laget er enormt viktig for å få flere ut på tur. Det bidrar til at flere blir glad i naturen, sier generalsekretær i DNT, Dag Terje Klarp Solvang.

Friluftsrådenes landsforbund og Statskog har tidligere utviklet og drevet portalen Godtur.no, mens DNT har utviklet UT.no. Nå er kreftene samlet rundt å videreutvikle UT.no som en felles, god turportal.

Lik Extraavisen.no på Facebook!