Innenriks
Daniel gledet seg til å begynne på skolen
(SKOLE): Daniel gledet seg til å begynne på skolen. Foreldrene også. Han hadde ikke hatt det så lett i barnehagen, men nå skulle det bli bedre. Nå deler en forsker tips og råd til en god skolestart for barn med spesielle behov.

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn som trenger spesialpedagogisk støtte?
Forsker Oddny Judith Solheim og seksjonsleder i Oppvekst skole, Julie Ek Holst-Jæger, gir sine beste tips og råd til en god og trygg skolestart.
Daniel gledet seg til å begynne på skolen. Foreldrene også. Han hadde ikke hatt det så lett i barnehagen, men nå skulle det bli bedre. Slik ble det dessverre ikke. I første episode av podkasten “Det virker!” får vi høre Rita fortelle om sønnen Daniel og deres opplevelser i overgangen fra barnehage til skole.
— Vi så ganske raskt en endring i Daniel. Det glimtet han hadde i øyet da han begynte på skolen ble gradvis borte. Han hadde ofte vondt i hodet eller magen da han kom hjem fra skolen, og han kunne begynne å gråte når leksene skulle gjøres. Vi visste at lese- og skrivevansker var utbredt i familien, så vi tok ganske raskt kontakt med læreren hans.
Men læreren delte ikke bekymringen deres, så foreldrene bestemte seg derfor for å ta direkte kontakt med PPT i kommunen. Etter en sakkyndig vurdering, fikk Daniel tilbud om logopedtimer. Tre år senere, etter mye strev på skolebenken, fikk han diagnosen dysleksi.
Dårlig samvittighet
I dag er Daniel 22 år gammel, og på tross av årevis med mangelfull spesialundervisning, mobbing og sosiale vanskeligheter, har han ifølge moren klart seg bra.
— Det har vært en lang og kronglete vei dit han er i dag, og det er mye vi som foreldre skulle ønske hadde blitt gjort annerledes, både i barnehagen og på skolen. Vi har også hatt mye dårlig samvittighet for at vi ikke var bedre advokater for Daniel.
En typisk historie?
Julie Ek Holst-Jæger er en av gjestene i podkasten. Hun jobber i Oppvekst skole i Bærum, der hun blant annet har ansvar for PP-tjenesten. Hun kjenner seg igjen i det Rita forteller.
— I vårt arbeid i PP-tjenesten ser vi dessverre altfor ofte slike tilfeller, men vi jobber veldig aktivt for å forhindre at dette forekommer, sier Holst-Jæger.
Hvordan sikre en god overgang?
“Det virker!” er en ny podkast om spesialpedagogikk produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering. I første episode diskuterer vi hvordan overgangen fra barnehage til skole kan gjøres best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte, alt sett i lys av Daniels opplevelser med barnehagen, skolen og PP-tjenesten.
Gjester i denne episoden er Oddny Judith Solheim, professor i spesialpedagogikk på Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, og Julie Ek Holst-Jæger, seksjonsleder i Oppvekst skole i Bærum kommune. Sammen svarer de på spørsmål som:
- Hvem har ansvar for hva når et barn strever på skolen?
- Hva er god spesialundervisning, og hvem har egentlig krav på det?
- Hva bør foreldrene gjøre dersom de er bekymret for om barnet ikke henger med på skolen?
- Kan vi stole på å bli tatt vare på av systemet når vi trenger det?
- Hva kan vi som foreldre gjøre for at overgangen til skolen skal bli best mulig for barna våre?
Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
