Extraavisen.no

Veien ut av Mørket

Del 2: Den nye starten

Etter å ha fått en tøff start på livet med mobbing og selvmordstanker på barneskolen, gikk veien videre til ungdomskolen. Men det skulle senere vise at det ikke gikk helt etter det Karianne hadde sett for seg.

Publisert for

, den

F.v: Karianne Gustavsen har blitt bedre i dag enn da hun gikk på ungdomskolen (bilde t.h). Foto: Roy Hansen / Privat

Del 1: Starten på et tøft liv | Del 3: Veien inn i voksen livet | Del 4: Den usynlige sykdommen

Sliter du med tanker? Nummeret er 116 123. Dersom det står om liv og helse ring 113.


– Etter noen års hjemmeundervisning ble det bestemt at jeg måtte bytte ungdomskole. Jeg kunne ikke tillate meg å fortsette å gå på den skolen som alle mobberene mine gikk på. Jeg klarte ikke å tenke på at jeg skulle gå på en skole og la det fortsette, forteller Gustavsen til Extraavisen.

– Det funket ikke for meg og jeg hadde ingen mulighet til å fortsette med de vanskelige dagene med mobbing. Alle de som jeg gikk på barneskolen med ble automatisk ført over til den nærmeste ungdomsskolen. Dessverre gjaldt dette også meg, og jeg kunne ikke la det gå utover livskvaliteten min.

Lik Extraavisen.no på Facebook!

Gustavsen forteller at det var en av grunnene til at hun måtte bytte til en annen ungdomsskole i nærheten, og denne skolen hadde mye mindre elever enn den hun egentlig skulle gå på. Hun tenkte at det var en fordel at hun ikke kjente noen av elevene fra før av.

For henne var det utrolig vanskelig å gå på en ny skole med fremmede elever, men tenkte at dette kunne bli en bra start.

– Fra 8-10 klasse gikk jeg på denne ungdomsskolen som jeg ble flyttet til. Det var bare en klasse, så alle ble godt kjent, sier hun.

FRYST UT: Karianne anses som nydelig i ungdomsalder, men det var andre som ikke likte henne som person. Foto: Privat

– Jeg opplevde ikke noe mobbing på den nye skolen, og jeg følte meg trygg. Fortsatt slet jeg med traumer og vanskelig perioder på den nye skolen også.

Gustavsen forteller at kroppen ikke gikk i takt de dagene hun gikk på skolen, og følte seg konstant frykt for at det hun hadde opplevd skulle slå tilbake.

– Hodet og kroppen min reagerte sterkt på å gå på skolen igjen, og jeg var i konstant fryktmodus for skolen. Jeg slet før med fagene og måtte ha hjemmeskole som følge av undervisningen jeg hadde mistet tidligere. Alt det hengte sammen med fortiden med mye mobbing.

Lik Extraavisen.no på Facebook!

Det betydde at Gustavsen hadde en ny utfordring, som deretter førte til at hun måtte starte med blanke ark når det gjaldt fagene, selv om hun ikke klarte å gjennomføre fulle skoledager.

I starten på 8 klasse hadde hun fått en undervisningstid fra klokken 09-13, i håp om at de få timene skulle hjelpe henne på rett kjøl. Dette var bare noen timer mindre enn de andre elevene i klassen hadde, men til slutt skulle det vise seg at hun ikke maktet mer. Skoledagene gikk utover helsen hennes, både fysisk og psykisk.

– Jeg gikk stadig ut av timene og måtte ta en pust i bakken. Jeg kjente det ble for mye for meg, og jeg klarte ikke å stabilisere meg slik at timene gikk etter planen.

I over to år hadde ikke Gustavsen vært sosial blant andre elever, og plutselig fikk hun beskjed om at hun måtte ha flere timer på skolen. Og det tok virkelig på for Gustavsen når hun måtte være sammen med rundt 30 elever i et klasserom.

LYKKELIG: I dag er hun deltaker i Miss Norway, og sier at konkurransen har hjulpet selvtilliten hennes. Foto: Roy Hansen

Det skulle vise seg at det gikk bedre etterhvert, og videre i 9.klasse ble hun mer vant med å ha mye folk rundt seg. Nå skulle det vise seg at Gustavsen fikk en ny start, som gjorde at hun følte seg tilfreds med medelevene.

Endelig kunne hun se at det fantes et håp nå som hun hadde lengre skoledager og flere oppgaver i fagene, men det var fortsatt flere problemer som tærte på henne i hverdagen.

– Jeg slet psykisk, og hadde selvmordstanker ofte, og noen ganger slet jeg med selvbeskadige. Heldigvis har det blitt bedre, men har lært å leve med det.

Samme året som hun går i 9.klasse, finner hun interessen for å satse på modell-karriere, noe som hun hadde et ønske fra hun var ung. Dette gikk ikke helt i god jord med de andre elevene i klassen.

– Jeg ville gå mine egne veier, og da jeg åpnet meg for at dette var et ønske jeg hadde lyst til å satse, ble det ikke godt mottatt fra de andre elevene. Jeg var rimelig skuffet og fryktet for at drømmene mine gikk i knus.

MODELLDRØM: Karianne har oppnådd drømmen og hun har fått mange gode tilbakemeldinger fra folk. Foto: Roy Hansen

I 10.klasse begynte hun å stole på folk, selv om hun ikke helt skjønte om hun hadde venner. Det skulle bli en fremtid med usikkerhet og utfordringer, og drømmen om en ny start hvisket raskt bort da depresjon og angst tok overhånd av hverdagen hennes.

– Jeg startet å utvikle meg litt mer som en person og turte å ta litt større plass. Jeg ble litt mer utadvendt, men samtidig hadde jeg mye problemer med depresjon og angst. Jeg hadde fått flere ettervirkninger etter mobbingen og dette kjente jeg virkelig på da.

– Jeg tenkte også på fremtiden videre, og fortsatt var jeg usikker på om jeg var klar for å starte på videregående.

Endelig hadde Gustavsen kjent på følelsen av trygghet, hvor hun kunne ha en god tilknytning til personene rundt henne. Etter slutten på 10 klasse ble tryggheten og den gode energien som hun hadde bygget opp plutselig revet bort.

– Dette gjorde at det ble utrolig tungt for meg, og måtte starte helt på nytt. Det var en utrolig vanskelig tanke og opplevelse som jeg måtte bruke energi på å fordøye.

Lik Extraavisen.no på Facebook!


Del 1: Starten på et tøft liv | Del 3: Veien inn i voksen livet | Del 4: Den usynlige sykdommen

Siste artikler: