Connect with us

Helse

Derfor er kalsium også viktig for voksne

(HELSE): For å bygge og opprettholde et normalt skjelett trengs tilførsel av flere næringsstoffer, og spesielt viktig er kalsium. Derfor trenger barn og tenåringer kalsium, men det er også viktig å få i seg resten av livet.

Publisert for

, den

Det finnes også god dokumentasjon på at et kosthold med meieriprodukter som gir deg kalsium vil bidra til å forebygge benskjørhet. Foto: Melk.no
annonse

Onsdag 20. oktober er verdens osteoporosedag. Folkehelseinstituttet (FHI) opererer med osteoporose – benskjørhet – som en folkesykdom i Norge. Ifølge FHI har rundt 300.000 nordmenn osteoporose, med en betydelig overvekt av kvinner.

Utviklingen hvor beinvev brytes raskere ned enn du lager nytt starter omtrent i 30-årene. Når beinmassen inne i knoklene svekkes, slik at brudd blir mer sannsynlig, kalles det osteoporose.

Derfor er kalsium viktig

For å bygge og opprettholde et normalt skjelett trengs tilførsel av flere næringsstoffer, og spesielt viktig er kalsium. Kalsium bidrar til å bevare ben, og er en byggestein i skjelettet vårt. Kalsium bidrar også til normal muskelfunksjon. Voksne med en aktiv livsstil gjør derfor lurt i å tenke på at kostholdet gir nok kalsium. Det er en god investering for deg og beina dine.

Meieriprodukter er vår største kilde til kalsium

I Norge bidrar melk og meieriprodukter med over 60 prosent av kalsiuminntaket. Et glass melk (2 dl) dekker for eksempel en tredjedel av dagsbehovet for kalsium til en voksen kvinne med aktiv livsstil og stillesittende arbeid.

Helsemyndighetene anbefaler at vi inntar 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag. Det er ikke vanskelig – én porsjon kan være ett glass melk, en skive brød med gulost eller et beger yoghurt. På denne måten bidrar du til å dekke anbefalt kalsiuminntak – og får samtidig tilført flere andre næringsstoffer som jod og B-vitaminer.

Hva er fakta om benskjørhet og melk?

Årsakene til hvorfor noen utvikler osteoporose er ikke fullstendig kartlagt, men vi vet en del om risikofaktorene. Hvilke gener du er født med spiller en betydelig rolle for risikoen, men det finnes også andre risikofaktorer som du selv kan gjøre noe med. Livsstilsfaktorer som fysisk aktivitet, alkoholforbruk, røyking og kosthold spiller også en viktig rolle.

Det finnes også god dokumentasjon på at et kosthold med meieriprodukter som blant annet gir deg kalsium vil bidra til å forebygge benskjørhet. 

Nok vitamin D er også viktig

I Norge er det mange som ikke drikker melk etter helsedirektoratets anbefalinger, og det er også mange som ikke får i seg nok vitamin D. Vitamin D er nemlig en viktig faktor som kan påvirke om man utvikler benskjørhet.

Vitamin D er viktig for opptaket av kalsium i tarmen. De fleste i Norge anbefales å ta tran eller annet vitamin D-tilskudd, fordi mange av oss ikke får i oss nok selv om vi spiser fisk. Det er fordi vi har korte sommere, og vitamin D dannes også i huden ved solstråling.

I tillegg spiller også vitamin K en rolle i forebyggingen av benskjørhet.

Hva med kalsium hvis jeg ikke tåler melk?
Hvis du ikke tåler laktose kan du heldigvis fortsatt drikke laktosefri melk. Den gir deg like mye kalsium som vanlig melk. Det finnes også en rekke andre meieriprodukter uten eller med lite laktose som inneholder like mye kalsium.

Dersom du derimot har melkeproteinallergi eller ikke inkluderer meieriprodukter i kostholdet av ulike årsaker, er det viktig å finne andre gode kilder til kalsium eller vurdere om du trenger et kosttilskudd.

Lik Extraavisen.no på Facebook!

annonse

Siste artikler

annonse
annonse
NB! Extraavisen med ny tipstelefon: (+47) 922 47 021 (f.o.m 1.desember 2021)Les mer