Extraavisen.no

Næringsliv

Disse selskapene hadde de mest fornøyde kundene i 2021

(NÆRINGSLIV): Nettportalen Bytt.no mottok over 15 000 kundeomtaler fra norske forbrukere i 2021, og har brukt datagrunnlaget fra omtalene til å kåre bedriftene med de mest fornøyde kundene.

Publisert for

, den

Daniel August Fritzman, daglig leder i Bytt.no. Foto: Bytt.no

De siste fem årene har Bytt.no undersøkt hvilke bedrifter i Norge som har de mest fornøyde kundene, og i 2021 var det rekordmange norske forbrukere som la igjen en vurdering på Bytt.no.

– Vi er veldig fornøyd med trafikken og antall omtaler i 2021 og det gjør det ekstra gøy når vi kan fremheve bedriftene som hadde de mest fornøyde kundene. Det underbygger også at vi har et veldig bra datagrunnlag for å kunne foreta slike kåringer. Omtalene gir et sanntidsoppdatert bilde av forbrukermarkedet som kun er mulig å finne hos oss, sier Daniel Fritzman, daglig leder i sammenligningstjenesten Bytt.no.

Slik foretas kåringene på Bytt.no

Kåringene på Bytt.no foretas ikke av ansatte i Bytt.no, men av brukerne som legger igjen sine erfaringer og kundeopplevelser med de ulike selskapene.

– Kåringene på Bytt.no er utelukkende basert på tilbakemeldinger fra norske forbrukere, kan Fritzman fortelle.

– Vi setter naturligvis enkelte kriterier som kåringen faller inn under for å ha nok datagrunnlag for å kunne kåre vinnerne som har de mest fornøyde kundene, fortsetter han.

Kriteriene for å bli en Kundefavoritt på Bytt.no er:

  • Selskapet hadde en gjennomsnittlig totalvurdering på minimum 4 av 5 stjerner ved årslutt.
  • Selskapet mottok minst 100 nye brukeromtaler på Bytt.no i løpet av 2021

Omtalene er på mange måter selve grunnmuren i Bytt.no, og derfor er det lagt ned mye arbeid for å sikre at omtalene på Bytt.no er av høyeste kvalitet, med flere sikkerhetstiltak på plass for å sikre at ingen kan påvirke rangeringen på en urettferdig måte.

– For at omtalene skal kunne gi grunnlag for gode og rettferdige sammenligninger anser vi det helt essensielt at omtalene er genuine opplevelser fra ekte personer, uten bransjetilknytning, sier Fritzman.

– Vi ønsker å være «best in class» når det kommer til omtaler på nett. Som en del av dette har vi blant annet, og som som eneste aktør, krav om SMS-validering av alle nye omtaler, forteller han videre.

I 2021 mottok Bytt.no totalt 15 197 omtaler, med en gjennomsnittlig lengde på 219 tegn. Det er omtalene som er bakgrunn for denne kåringen.

Disse selskapene hadde de mest fornøyde kundene i 2021 på Bytt.no

KategoriKundefavorittene
StrømTibber og Gudbrandsdal Energi
MobilTalkmore, Phonero, Release og Happybytes
ForsikringFremtind
BankBulder Bank
KredittbankTF Norge og Santander Consumer Bank
BredbåndIngen vinnere

Fornøyde strømkunder til tross for dyre priser

På tross av de høye strømprisene var det fremdeles mange strømkunder som var fornøyde med sine selskaper. Tibber, med en sammenlagt rating på 4,6 av 5 og Gudbrandsdal Energi (4,3 av 5) hadde de mest fornøyde kundene i 2021. Like bak følger Talkmore Strøm (4,1 av 5) og Rauma Energi (4,0 av 5) som ikke hadde nok omtaler gjennom året til å kunne vurderes som kundefavoritter.

Mobilselskapene setter ned prisene

I løpet av 2021 var det flere operatører som kuttet prisene på sine abonnementer. Det gjenspeiles også i flere fornøyde kunder, hvor Talkmore (4,4 av 5), Phonero (4,3 av 5), Release (4,2 av 5) og Happybytes (4,2 av 5) stakk av som kundefavoritter. Nyoppstartede Plussmobil (3,9 av 5) nådde ikke helt opp, men utmerket seg med utelukkende positive tilbakemeldinger fra sine kunder på Bytt.no i 2021.

Bankoperatør som ikke økte renten

Blant bankene er det Bulder Bank (4,2 av 5) som kan kalle seg kundefavoritt på Bytt.no. Bulder Bank er en relativt ny bank, som har hatt fokus på automatisering av søknadsprosesser og lånerenter, og som blant annet markerte seg ved å ikke øke renten ved slutten av 2021, til tross for at Norges Bank satte opp styringsrenten med 0,25% både i oktober og desember.

Sbanken (3,9 av 5) lå lenge an til å bli en av årets kundefavoritter. En del misnøye i forbindelse med oppkjøpsprosessen til DNB kan nok ha bidratt til at de såvidt havnet under kriteriet om totalvurdering på minst 4 av 5 stjerner.

Forsikringsselskap samlet mange omtaler

Forsikringsselskapet til Sparebank1 og DNB, Fremtind (4,0 av 5) utmerket seg i 2021 som det selskapet som fikk desidert flest omtaler. De var også det forsikringsselskapet med de mest fornøyde kundene, og det eneste forsikringsselskapet som kan skryte av å være kundefavoritt på Bytt.no i 2021.

Serviceorienterte kredittbanker

TF Bank (4,5 av 5) og Santander Consumer Bank (4,1 av 5) er kredittbankene med de mest fornøyd kundene på Bytt.no. Ting som går igjen fra kundenes erfaringer er serviceorienterte kundebehandlere, tilgjengelig kundeservice og rask saksbehandlingstid.

Ingen bredbåndsleverandører med fornøyde kunder

Blant bredbåndsleverandørene var det ingen leverandører som oppfylte kriteriene for å bli kåret til kundefavoritt på Bytt.no. Bytt.no opplever at bredbåndsbransjen er vanskelig å sammenligne for forbrukere, og Forbrukerrådet gikk i 2021 ut og sa at bransjen preget av “lav valgfrihet og høye priser”, og ønsket en satsing fra regjeringen om å legge rette for at norske forbrukere skal ha større valgfrihet på leverandører, blant annet ved å etablere en prisportal for bredbånd, og at flere operatører skal kunne konkurrere på de samme fiberkablene.

Bytt.no støtter meldingen fra Forbrukerrådet, og legger til at de er klare til å oppdatere sin bredbåndstjeneste så snart det er tilgjengelig data på hvilke leverandører som kan levere på hvilke adresser. En lignende løsning finnes allerede i Danmark og Sverige. Du kan lese mer omkåringene her.

NB: Bytt.no tillater at bedrifter oppfordrer egne kunder til å skrive omtaler på Bytt.no, så lenge det skjer på likt grunnlag for alle kunder. Selektiv invitasjon, bruk av konkurranser eller insentiver i bytte mot omtaler tillates ikke. Bytt.no sine retningslinjer for innsamling av kundeomtaler.

Lik Extraavisen.no på Facebook!

Siste artikler:

Tror du Vladimir Putin har kreft?
2 stemmer