Extraavisen.no

Kultur

Lasse Marhaug – nå også i bokformat

(KULTUR): Lasse Marhaug beskrives av mange som selve inkarnasjonen av støymusikk. Nå kommer boken om en av hans utgivelser, “Alive” fra 2007, og tar for seg en periode på åtte år da Marhaug etablerte seg som en av de mest sentrale og aktive artistene i norsk støymusikk.

Publisert for

, den

I januar 2007 slapp plateselskapet Smalltown Superjazzz Lasse Marhaugs album Alive. Dette var Marhaugs oppfølger til 2004s The Shape of Rock to Come, som var det albumet som virkelig satte norsk støymusikk på kartet, både her hjemme i Norge og internasjonalt. Som undertittelen Live Recordings 1998-2006 beskriver er dette en samling med konsertopptak fra en periode på åtte år da Marhaug etablerte seg som en av de mest sentrale og aktive artistene i norsk støymusikk.

Støymusikk som musikkform sprang ut fra flere musikalske forgreininger – pønk, hardcore, ekstrem-metal, samtidsmusikk, jazz, improvisasjon, techno og lydkunst. Marhaug selv beskriver støymusikken som “det logiske endepunkt for all musikk”. Han fremførte ofte sine verk på øredøvende volum, noe som ga musikken en fysisk karakter. Boken om Alive tar for seg disse sentrale årene i Marhaugs kunstnerskap, men bruker også albumet som en portal for å se nærmere på en unik musikkform.

Begynte med heavy

Lasse Marhaug begynte med heavy metal under artistnavnene Egoproblem og Herb Mullin i perioden 1990–1995, der han samarbeidet med musikkgrupper som Government AlphaMacronymphia og Grunt. Han etablerte sitt eget plateselskap Jazzassin Records i 1996. Som halvparten av duoen Jazzkammer ga han ut en rekke plater i duoen Jazzkammer. Dette prosjektet ble senere ble omdøpt til Jazkamer i 2005, da sammen med John Hegre. Marhaug er nummer A73 i Origami Republika.

I gruppa DEL, har han utgitt en rekke støyrockplater med Kjell Runar Jenssen, Fredrik Ness Sevendal og Per Gisle Galåen. Marhaug assisterer improvisasjons-ensemblet No Spaghetti Edition og har arrangert festivalen all Ears sammen med landets ledende støykunstnere. Sammen med Fe-Mail utviklet han All men are pigs i 2002. Marhaug spiller i duoen Testicle Hazard, sammen med finske Tommi Keränen, og har utgitt plater med Nils Henrik Asheim. Han har også spilt sammen med Andreas Meland på Grimstad kortfilmfestival i 2007 og Paal Nilssen-Love.

Får bok

Av kjennere, blir albumet “Alive”, med undertittelen “Live Recordings 1998-2006” regnet som en av de beste live-albumene som er utgitt i Norge. Ett album som viser variasjonene i Marhaugs musikalske landskap den gang da. Her snakker vi om musikk med med inspirasjon fra punk, samtidsmusikk, jazz og techno på samme tid. En kakofoni for noen og det vakreste som har blitt gitt ut på plate for andre. Kort sagt lydkunst av ypperste internasjonale dimensjon. Samtidig er det ett album alt for få har fått ta del i.

Lik Extraavisen.no på Facebook!

Får at langt flere skal få opp ørene for Lasse Marhaug og hans musikk, har forfatter, musikkhistoriker og selv utøvende støymusiker Tore Dolg Stemland satt seg ned og skrevet en bok om de 12 mesterverkene på platen. Forfatteren lover en bok som spenner videre enn bare hvordan opptakene ble til. Albumet, og følgelig boka, dekker årene 1998 til 2006, en periode da norsk støymusikk gikk fra den dypeste undergrunn til (nesten) mainstream-aksept. Forfatteren lover også en bok med spennende og interessante intervjuobjekter, masse røverhistorier og introduksjon til historien om norsk støymusikk fra steinalderen og til i dag. Skal man tro forfatteren, og det bør man gjerne, blir dette en bok der både nysgjerrige og garvete veteraner innen sjangeren vil finne noe nytt.

Fansen betaler

Boken gis ut av Christer Falck og hans Falck forlag, og er en del av bokserien Norske Albumklassikere. Denne bokserien er en naturlig fortsettelse av suksessen Norske Albumklassikere (NAK). NAK er en serie der Christer Falck og hans entusiastiske stab har sørget for å samle en lang rekke med norske plateutgivelser som de anser for å være klassikere. Det er nå blitt rundt 200 utgivelser, og felles for alle utgivelsene, er at de aldri har vært tilgjengelig på CD før.

En annen ting alle disse utgivelsene har felles, er måten de er finansiert på.

Å gi ut et album er ikke gratis. I disse tider med Spotify og streaming, er det å gi ut album ofte forbundet med betydelig risiko.

Som den smarte mann hr. Falck er, er løsningen blitt å la fansen betale. Dersom en visst antall er villige til å forhåndsbestille (og forhåndsbetaler) en utgivelse, setter han apparatet i sving. Er ikke interessen stor nok, droppes utgivelsen, og de som eventuelt har forhåndsbetalt får da pengene tilbake.

På samme måte gjør man det med boka om Lasse Marhaug. Så dersom noen av denne avisens lesere synes boka virker like interessant som denne journalist synes; fort dere. Gå inn på denne adressen og forhåndskjøp boka.

Lik Extraavisen.no på Facebook!