Extraavisen.no

Reise

Nå tilbyr Lufthansa Group Green Fare

(LUFTHANSA): Lufthansa Group er det første internasjonale luftfartskonsernet som tilbyr Green Fare – en billettpris for CO2-nøytral flygning.

Publisert for

, den

Foto: Kevin Hackert

Det opplyser Lufthansa Group i en pressemelding til Extraavisen.

Med en økende etterspørsel etter bærekraftige reisetilbud, inkluderer den nye Green Fare-billetten full kompensasjon for CO2-utslipp. Testkjøringen starter i Skandinavia for flyvninger operert av Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines og Brussels Airlines.

Lufthansa Group utvider sine CO2-nøytrale flytilbud, noe som gjør bærekraftig reise enklere enn noen gang før. For første gang tilbyr Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines og Brussels Airlines en ny billettpris som allerede inkluderer full CO2-kompensasjon i prisen. 80 prosent av motregningen skjer gjennom klimabeskyttelsesprosjekter av høy kvalitet, og 20 prosent gjennom bruk av bærekraftig flydrivstoff (SAF).

I pilotprosjektet, som lanseres i dag, vil Green Fare i første omgang bli tilbudt alle kunder som bestiller fly fra Danmark, Sverige og Norge. Lufthansa-konsernet er det første internasjonale luftfartskonsernet som tilbyr sine kunder en egen «grønn pris» for CO2-nøytral flygning med SAF.

Foto: Tim Dennert

Green Fare vises nå sammen med de kjente prisene (Light, Classic og Flex) som et tilleggsalternativ i online-bestillingen rett etter du har valgt fly. Det nye tilbudet er tilgjengelig på både Economy Class og Business Class for flyreiser innenfor Europa. Den nye prisen inkluderer også muligheten for gratis ombooking, samt ekstra status og bonusmil. Fra høsten av vil reisebyråpartnere i Skandinavia også tilby den nye Green Fare-billetten.

– Vi ønsker å gjøre CO2-nøytral flygning til en selvfølge i fremtiden. Vi tilbyr derfor våre kunder det mest omfattende spekteret av tjenester, og utvider dette konsekvent ytterligere. Per nå tilbyr vi en dedikert «grønn pris» for første gang, som inkluderer fullstendig utligning av flyets CO2-utslipp gjennom bærekraftig flydrivstoff og sertifiserte klimabeskyttelsesprosjekter innebygd i prisen, sier Christina Foerester, medlem av Lufthansa Groups hovedstyre, ansvarlig for merkevareledelse og bærekraft, og legger til:

– Folk vil ikke bare fly og oppdage verden – de vil også beskytte den. Vi er drevet av behovet for å støtte kundene våre med de riktige tilbudene.

Bredt utvalg av tilbud for bærekraftig reise

Lufthansa Group tilbyr sine kunder en rekke bærekraftige reisetilbud og tjenester, som blir stadig mer etterspurt. Denne våren ble alternativet CO2-nøytral flyging for første gang integrert direkte i online flybestilling. Under bestillingsprosessen får kundene muligheter for å kompensere for CO2-utslippene fra flyreisen med bærekraftig flydrivstoff og sertifiserte klimabeskyttelsesprosjekter, etter å ha valgt billett.

Pressefoto: Lufthansa Group

Flere og flere kunder benytter seg av denne muligheten. Lufthansa og SWISS-kunder kan nå også kompensere for CO2-utslippene fra flyet deres direkte om bord.

Alternativet vises i underholdningssystemet ombord på utvalgte flyvninger. Miles & More tilbyr også kundene muligheten til å utligne den individuelle CO2-balansen for en flytur ved å bruke bonusmiler via appen. En flytur fra for eksempel Frankfurt am Main til New York i Economy Class kan kompenseres med 1150 bonusmiler.

En klar strategi for en bærekraftig fremtid

Lufthansa-konsernet tar ansvar for effektiv klimabeskyttelse med en klar vei mot CO2-nøytralitet: Innen 2030 skal selskapets egne netto CO2-utslipp halveres sammenlignet med 2019, og innen 2050 ønsker Lufthansa-konsernet å oppnå en nøytral CO2-balanse.

For å nå disse målene er selskapet avhengig av akselerert flåtemodernisering, kontinuerlig optimalisering av flyoperasjoner, bruk av bærekraftig flydrivstoff og innovative tilbud til sine kunder for å gjøre flyturene CO2-nøytrale.

Lik Extraavisen.no på Facebook!