Eventuell usikkerhet om Black Weeks evne til å sette netthandel-rekorder i varehandelen er herved gjort til skamme. Vipps-tall viser nemlig at transaksjonsveksten er på 53 % fra fredag til og med tirsdag, sammenlignet med samme periode i 2021. For volum er veksten på 59 %. 

Sport og fritid, og Klær, sko og tilbehør er de to kategoriene som opplever størst vekst så langt i Black Week. Veksten for de to er på henholdsvis 84 % og 50 % i antall transaksjoner. Elektronikk og hvitevarer er den eneste kategorien som går ned i transaksjoner med minus 3 %. 

– Pandemien hvilte fortsatt over oss i slutten av november i fjor. Mange var vant til å tilbringe mye tid hjemme. Det bidro nok til at elektronikk og hvitevarer ble en salgsvinnerne i Black Week. Nå er restriksjonene borte. Folk ønsker å pynte seg, oppgradere egen garderobe og være mer aktive. Da senkes terskelen ekstra lavt for å slå til på gode tilbud i disse kategoriene, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps. 

En annen viktig grunn til den enorme veksten er antallet steder som bruker Vipps på nett. Så langt i år er det i snitt 273 nye utsalgssteder i uken som bestiller Vipps på nett. 

Før Black Week vurderte Heir at det var en mulighet for at trange tider, inflasjon og press på allerede små salgsmarginer kunne bidra til at mange ville sitte stille i båten når tilbudene begynte å hagle.  
– Det har definitivt ikke slått til! Tvert imot. Tallene våre viser at Ola og Kari slår til på en rekke av tilbudene som møter dem. Samtidig ser flere bedrifter verdien av å ha en enklest mulig betalingsløsning for å holde på kundene gjennom hele kundereise, sier Heir . 

Også antall vippsere som shopper innen varehandelen ligger an til å bli ny Black Week-rekord. I løpet av de fem første dagene er det 44 % flere av oss som har netthandlet med Vipps enn i fjor. I antall vil det si at over en halv million nordmenn så langt har shoppet med Vipps i Black Week. 

Markedssjef Johan Jakobsson i Cubus er en av aktørene i klesbransjen som opplever en positiv start på Black Week.   
-Vi opplever god pågang både på nett og i fysisk butikk. En stor del av vår kundemasse er barnefamilier, og nå er det et tydelig sesongskifte som skaper tydelige behov. Det i kombinasjon med vårt kampanjetilbud og en sterk kolleksjon er våre største bidragsytere til veksten vi ser så langt i uken, sier Jakobsson. 

Utvikling i netthandel i løpet av de fem første dagene av Black Week:

Kategori Vekst i transaksjoner Vekst i volum 
Sport og Fritid +84% +75 % 
Klær, sko og tilbehør +50% +64 % 
Apotek og kosmetikk +36% +34% 
Møbel og innredning +25% +64 % 
Elektronikk og hvitevarer -3% -17% 

Lik Extraavisen.no på Facebook!

Del videre

Extraavisen arkiverer 2,7 mill. artikler. Les mer