Extraavisen.no

Innenriks

Tap på 30 millioner etter dataangrep

(MEDIER): Aviskonsernet Amedia anslår at de tapte 30 millioner kroner på dataangrepet de ble rammet av ved årsskiftet ifjor.

Publisert for

, den

Ill.bilde: Amedia

28. desember ble aviskonsernet Amedia rammet av et dataangrep. Nå har selskapet kalkulert hva dette angrepet kostet, og kommet til at det direkte økonomiske tapet er på 30 millioner kroner. Det fremkommer i en pressemelding fra selskapet.

Etter konsernets beregninger, relaterer rundt halvparten av denne summen seg til tapte inntekter fra abonnements- og annonsesalg. Resten av tapet er kostnader knyttet til den tekniske håndteringen av angrepet, samt kostnader knyttet til en mer kompleks drift da flere datasystemer var nede.

– Selv om 30 millioner kroner er en betydelig sum, så kunne kostnadene blitt langt større. I Amedias organisasjon og med våre samarbeidspartnere ble det lagt ned en stor ekstrainnsats, for å både begrense skadene, og for å så raskt som mulig komme tilbake i normal drift, og det er jeg stolt av, sier visekornsernsjef i Amedia, Gisle Torheim.

Løsepengevirus

Når en så stor mediebedrift som Amedia blir utsatt for et dataangrep som lammer den utgivelsen av papiraviser, blir det naturlig nok spekulert i om angrepet var målrettet. Men heldigvis ble det fort kartlagt at dette dreide seg om et regulært løsepengeangrep. Intet tyder på at angrepet var spesielt rettet mot Amedia.

Da konsernet abonnementssystemer ble rammet av angrepet, var det en viss frykt for at sensitive persondata var kommet på avveie. Men dette kunne raskt avkreftes.

Det er ikke kjent hvem som sto bak angrepet.

Lik Extraavisen.no på Facebook!

Les også