NAV-skandalen har vist seg å være langt mer skandaløs enn først antatt.

Ikke bare førte feil praktisering av lovverket til at tusenvis av innbyggere ble rammet, men nå viser det seg altså at tidligere regjeringsmedlemmer fra både Høyre og Arbeiderpartiet må ha visst om at folk ble uskyldig dømte helt fra 2014, men i stedet for å rette opp i feilen, har valgt å holde den hemmelig.
Både Høyre og Ap har altså kjempa med nebb og klør for å begrave trygderapporten fra 2014 gjennom hemmelighold, men måtte i april se at flertallet på Stortinget stemte for en offentliggjøring. Siden den tid har det vært passe stille fra både Ap og Høyre. Det har knapt vært noen tilfeller av angrende syndere eller selvkritikk, bortsett fra Hadia Tadjik, som under utdelinga av Fritt Ords Honnørpris til Foreningen for NAV-skandalens ofre innrømmet at hun burde anbefalt stortingsgruppa å stemme for offentliggjøring av rapporten. Flere Ap-politikere påstår riktignok at de ikke hadde lest rapporten da det ble betrakta som et internt arbeidsdokument fra Solberg-regjeringa, men dette tror jeg er svært lite sannsynlig.
Politikere har måttet pakke tingene sine for en rekke ulike saker de siste årene. Alt fra spekulativ utnyttelse av frynsegoder og akademisk juks til manglende habilitetsvurderinger, har ført folk ut av politikken. NAV-skandalen er imidlertid langt mer alvorlig enn alle de andre sakene til sammen. Flere politikere har altså med viten og vilje tillatt at det begås hundrevis av justismord. Det samme er tilfelle med en rekke ansatte i offentlig forvaltning. Det er helt sprøtt at ingen straffes for denne ugjerningen. Trygdeskandalen er den hittil største steinen på muren av mistillit som har blitt bygga mellom befolkningen og landets politikere.
Sterke meninger? Del dem med andre!
Følg Extraavisen på facebook!

