Pårørende reagerer etter meldinger om kortere leiekontrakter og mulig utflytting. Nå ber Rødt kommunen redegjøre for praksisen ved Grevlingveien botiltak.
Flere pårørende til beboere ved Grevlingveien botiltak har den siste tiden tatt kontakt med Rødt Nittedal med bekymring for framtiden til sine nærmeste. Bakgrunnen er opplysninger om at leiekontrakter skal være endret til ettårige avtaler, og at enkelte beboere har fått beskjed om at de må flytte innen utgangen av 2026.
Saken ble tatt opp i kommunestyret av Rødts representant, som stilte tre spørsmål til ordfører Rune Winum om kommunens praksis ved botiltaket.
Ifølge opplysninger Rødt har mottatt, skal beboere ved Grevlingveien tidligere ha fått inntrykk av at tilbudet var ment som et langsiktig botilbud for personer med psykiske helseutfordringer. Bekymringen blant pårørende har derfor vært stor etter at det skal ha kommet informasjon om kortere kontraktsperioder og mulig utflytting.
Ordfører Rune Winum avviste imidlertid at kommunen har innført en generell ordning med ettårige kontrakter.

– Kommunen har ikke innført en generell ordning hvor alle beboere i Grevlingveien gis korttidskontrakter med ett års varighet, svarte ordføreren.
Han understreket at både leieforhold og tjenestebehov vurderes individuelt, basert på den enkelte beboers situasjon, behov og målsettinger.
Ifølge ordføreren kan det i enkelte tilfeller være aktuelt med kortere kontraktsperioder enn tre år dersom faglige vurderinger tilsier at beboeren er i en positiv utvikling og det forventes endringer i bolig- eller tjenestebehovet i løpet av kontraktsperioden.
Da Rødt spurte om kommunen ville rette opp eventuell feilinformasjon, svarte Winum at kommunen er opptatt av at både beboere og pårørende mottar korrekt og tydelig informasjon om boligforhold og tjenestetilbud. Samtidig påpekte han at kommunen av hensyn til taushetsplikten ikke kan kommentere enkeltsaker.
Rødt stilte også spørsmål ved om denne typen usikkerhet er en verdig måte å behandle mennesker med psykiske helseutfordringer på.
Til det svarte ordføreren at kommunen legger stor vekt på at personer med psykiske helseutfordringer skal møtes med respekt, forutsigbarhet og verdighet.
– En viktig del av dette arbeidet er å tilby tjenester som fremmer mestring, selvstendighet og deltakelse i samfunnet, sa Winum.
Saken har likevel aktualisert spørsmålet om hvor stor forutsigbarhet beboerne ved Grevlingveien opplever å ha, og om informasjonen som gis til beboere og pårørende er tilstrekkelig tydelig når det gjelder framtidige boligforhold. Rødt signaliserer at partiet vil følge utviklingen videre.
Følg Extraavisen på facebook!

